Everything changes in social

social media iconen
Het gebruik van social media is aan verandering onderhevig. Mensen zijn voortdurend op zoek naar andere manieren om hun verhaal te vertellen. Nieuwe sociale netwerken komen op , andere verdwijnen of veranderen. Zo is er in Nederland de totale omzwaai geweest van het gebruik van Hyves naar het meer internationale Facebook in 2009. De continue verandering van het gebruik van social media is het beste te merken onder de grootverbruikers, jongeren.

De nieuwe sociale netwerken

Naast het succesvolle YouTube komen er met het veranderende gebruik ook nieuwe social media om de hoek kijken. Een nieuwkomer is Snapchat – waarbij de video of foto verdwijnt nadat de post bekeken is – wordt al door vierhonderdduizend jongeren in Nederland gebruikt. Uit Amerikaans onderzoek van Forrester.com blijkt dat Instagram, waarbij je onderling foto’s uitwisselt het heel erg goed doet. Onder vrouwen is Pinterest, het ‘digitale prikbord’ waar je foto’s kunt pinnen en in een ‘moodboard’ kan plaatsen heel erg populair. De grote jongens zoals Facebook, Twitter en Google+ laten zich echter zich op dit gebied ook niet onbetuigd en zorgen ervoor dat er steeds meer plaats is voor foto’s.

Foto’s

Waar je vroeger weinig foto’s zag op een website is dan nu bij social media een must. Foto’s zorgen voor een grotere interactie met je volgers. Posts op Facebook met een foto hebben gemiddeld 53% meer likes, 104% meer reacties. Je ziet, het plaatsen van een foto loont!

Het al eerder genoemde Instagram doet het echter nog beter. Op deze social media heeft een foto heeft 58 keer meer reacties dan op Facebook en 120 keer meer dan Twitter.

Video op je sociale media?

Video binnen je social media werkt! Zestig procent van de mensen kijkt liever naar een video dan dat ze een tekst lezen. Tachtig procent van de mensen is sneller
geneigd om tot een productaanschaf over te gaan naar het zien van een video. Video zorgt voor een goed gevoel en een betere merkbeleving.

De kansen!

De ontwikkelingen staat niet stil. Bestaande media brengt meer mogelijkheden en nieuwe social media komt op. De hoogste tijd dus om te kijken of je nog de juiste social media netwerken gebruikt en hoe de nieuwe ontwikkelingen jou kunnen helpen om jouw doelen te verwezenlijken!

Wat vind je van dit verhaal? Laat het me weten!